Téměř každá židovská náboženská obec měla svůj vlastní
hřbitov.
Základní
rozdíl mezi židovskými a
křesťanskými hřbitovy
vyplývá z tradiční židovské zásady nenarušitelnosti hrobů: ostatky
zemřelých
mají zůstat navždy na tom místě, kde byly pohřbeny. Zatímco na
křesťanských
hřbitovech lze hroby po několika desetiletích otevřít a na témže místě
pohřbít jiného nebožtíka, hroby na židovských hřbitovech nemají být
nikdy
porušeny. Proto v případech, kdy zaplněný hřbitov nebylo možno plošně
rozšířit,
navezla se na staré hroby vrstva zeminy a další zemřelí pak byli
pohřbíváni
o něco výš, nad původními hroby. Náhrobky z dolní vrstvy hrobů
byly přitom zasazeny do nasypané vrstvy země. Tak se během staletí
mohlo
na některých prostorově stísněných hřbitovech navršit více vrstev
hrobů,
a pokud se tu dochovaly i starší náhrobní kameny, nacházíme dnes na
takových
vícekrát zvyšovaných místech množství hustě nahromaděných náhrobků z
různých
dob.
Středověké židovské hřbitovy byly někdy zakládány uvnitř hrazených měst, případně na parkánech mezi dvěma hradebními pásmy nebo na valech těsně za hradbami. V novověku směly být hřbitovy založeny většinou jen daleko od města či vsi, někdy až na hranicích katastru, případně na území sousední vsi. Na rozdíl od křesťanských zvyklostí (kdy pohřeb začínal v kostele, hřbitovy se zakládaly kolem kostelů, případně se přímo v kostele pohřbívalo) židovské pohřební zvyklosti nijak nesouvisejí se synagogou. Hřbitovy bývají od synagog značně vzdálené, a pokud spolu zcela výjimečně sousedily, šlo o sousedství náhodné nebo způsobené prostorovou stísněností židovských čtvrtí.
Náboženská tradice nedovolovala ponechat zemřelého přes noc v úmrtním domě. Proto byli nebožtíci ještě v den úmrtí přeneseni do speciálně vybavené márnice, umístěné většinou na okraji hřbitova. V márnici u zemřelého až do pohřbu bděli členové pohřebního bratrstva, kteří zajišťovali i rituální omytí těla. Pro tento obřad býval v každé márnici omývací stůl, většinou kamenný, který se někde dosud zachoval. Protože se těla zemřelých omývají teplou vodou, bylo nutno v márnici topit, takže mají tyto stavby i komín. Od 19. století plnily některé márnice (nebo nově postavené hřbitovní budovy) také funkci obřadní síně, v níž se konalo poslední rozloučení před pohřbem, a současně tato budova sloužívala i jako vozovna k uložení pohřebního vozu. (Na rozdíl od pouhých márnic mají vozovny-obřadní síně velká vrata a často bývají průjezdné.) Některé márnice-vozovny jsou dnes pietně upraveny jako připomínka zaniklé židovské obce, ve větších obřadních síních bývají umístěny i pamětní desky se jmény obětí nacismu.
Podle prastaré tradice nesměli na hřbitov zaživa vstoupit tzv. kohanité (údajní potomci starožidovských duchovních – kohenů). Asi od 19. století se pro tuto početnou skupinu židovského obyvatelstva, kteří dosud nemohli navštívit ani hroby svých příbuzných, zřizovaly na některých hřbitovech tzv. kohanitské branky. Tyto malé vchody, umístěné na jiné straně hřbitova než hlavní vstup, jsou už většinou zazděné. Na našem území se setkáváme se dvěma typy židovských náhrobků. Zcela běžný je deskový náhrobní kámen zapuštěný kolmo do země – stéla. Jeho tvar, uspořádání nápisu i výzdoba se během staletí vyvíjely a měnily, projevují se na něm i krajové zvláštnosti. V mnoha krajích bývaly dříve běžné i stély dřevěné, vyřezávané. Byly však méně trvanlivé, takže dnes je najdeme už jen ve sbírkách Státního židovského muzea.
Vzácnějším druhem náhrobku je tzv. tumba, sestavená obvykle z několika kamenných desek, svým tvarem připomínající antický sarkofág. Někde se vyskytují i tumby z jednoho kusu kamene, případně tumby zděné, opatřené střechou a podobné malým domečkům. Tumby se u nás stavěly od doby renesance, a to většinou nad hroby nejvýznamnějších osobností. Od poloviny 19. století se tvar židovských náhrobků přizpůsobuje běžným typům náhrobních kamenů a hrobek na okolních křesťanských hřbitovech. Historické židovské náhrobky jsou nápadné používanými symboly a výzdobou. Dekorativní výzdoba (zjednodušené rostlinné motivy, zdrobněliny architektonických článků a jiné ozdobné prvky) se od středověku vyvíjela spolu s uměleckými slohy, její výskyt a charakter však souvisí i s krajovými a místními zvyklostmi, s tradicí jednotlivých kameníků, s tvrdostí a zrnitostí použitého kamene. Za náhrobní symboliku považujeme především malá plastická vyobrazení v horní části náhrobku. Bývají to nejčastěji symboly potomků jednotlivých starožidovských rodů (žehnající ruce na hrobech kohanitů, konvice s mísou na hrobech levitů aj.), Davidova hvězda nebo koruna, dále znamení symbolizující zaměstnání zemřelého (např. nůžky, lékařská pinzeta, kniha) nebo podoby zvířat symbolizující jeho jméno (např. lev, jelen, ryba, ptáci).
Nápisy na náhrobcích bývaly až do 19. století pouze hebrejské. Od
poloviny
předminulého století se na našich hřbitovech začínají objevovat
dvojjazyčné
nápisy hebrejsko-německé (případně i v jidiš či němčině psané židovským
písmem) a brzy po nich i nápisy hebrejsko-české. Mnohé náhrobky z 20.
století
mívají už nápisy jen české nebo jen německé, ale téměř vždy ukončené
pěti
hebrejskými písmeny (zkratkou tradiční náhrobní formule). Pouze hroby
věřících
ortodoxního směru bývají opatřeny celohebrejským textem. |